آموزش تعمیرات ، سرویس و نگهداری از چرخ گوشت

انجام صحیح فرآیند تعمیر به عیب یابی صحیح وسیله بستگی دارد. به همین علت است که ما، پیش از شروع آموزش تعمیرات چرخ گوشت، چگونگی عیب یابی آن را به شما آموزش می‌دهیم. چراکه برای تعمیر یک دستگاه، اول باید بدانید که سرمنشأ پیدایش ایراد آن چیست و سپس اقدام به تعمیر آن کنید. در این بخش شما را با تعدادی از مشکلاتی که عمدتاً برای چرخ گوشت ها اتفاق می‌افتد آشنا می‌کنیم و سپس نحوه عیب یابی چرخ گوشت و چگونگی رفع مشکل آن را نیز آموزش خواهیم داد. همچنین در مواردی هم توصیه می‌کنیم که برای رفع اشکال دستگاه به یک متخصص مراجعه کنید. تا دستگاه شما بیشتر دچار آسیب و اشکال نشود.

چرا چرخ گوشت روشن نمی‌شود؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

  • چرخ گوشت ها در دو نوع باتری و برقی تولید می‌شوند. البته استفاده از چرخ گوشت باتری، به ویژه در منازل بسیار کم است. اگر چرخ گوشت شما با باتری کار می‌کند، علت روشن نشدن آن ممکن است به دلیل شارژ نبودن باتری، خرابی آن و … باشد.
  • اگر در منزل خود از چرخ گوشت برقی استفاده می‌کنید، علت روشن نشدن چرخ گوشت ممکن است، وجود اشکال در سیستم برق‌رسانی منزل شما باشد. در بسیاری از موارد وجود اشکال در پریز برقی که دوشاخه به آن متصل است سبب روشن نشدن دستگاه می‌شود. برای بررسی رسانایی پریز می‌توانید از یک فازمتر استفاده کنید. اما اگر ابزاری در اختیار ندارید، رسانایی پریز را با اتصال یک وسیله دیگر امتحان کنید.
  • از دلایل دیگر روشن نشدن چرخ گوشت می‌توان به وجود پارگی یا آسیب در سیم دستگاه اشاره کرد. وجود این آسیب، موجب بروز قطعی در برق‌رسانی می‌شود. البته علت روشن نشدن چرخ گوشت می‌تواند، قطعه‌ای مانند کلید باشد. گاهی اوقات کلید روشن/ خاموش دستگاه دچار مشکل می‌شود. بنابراین در‌حالی‌که دستگاه به برق متصل است با استفاده از این کلید نمی‌توانید دستگاه را روشن کنید.
  • اگر مشکلی در برق‌رسانی به دستگاه وجود ندارد، در چنین مواردی بهتر است با یک متخصص تماس گرفته شود تا این مشکل را با باز کردن دستگاه برطرف کند. درنهایت هم ممکن است سیم‌پیچ یا موتور دستگاه سوخته باشد، درنتیجه چرخ گوشت روشن نمی‌شود.

چرا چرخ گوشت کند است؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

با عمل به توصیه‌های ارائه‌شده در مقاله آموزش تعمیرات چرخ گوشت، می‌توانید دلیل کند عمل کردن آن را بیابید و آن را برطرف کنید.

  • کند عمل کردن چرخ گوشت دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. ابتدا باید دقت کنید که اجزای مختلف دستگاه به صورت صحیح به هم متصل شده باشند. سری چرخ گوشت و رنده آن باید به دقت در جای خود چفت شده باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که تیغ را درون دستگاه جایگذاری کرده‌اید.
  • اگر تمام موارد فوق به صورت صحیح به هم متصل بودند و مشکلی نداشتند، دلیل دوم کند بودن چرخ گوشت ممکن است ناشی از کندی تیغ آن باشد. در اثر استفاده زیاد و به‌مرورزمان این قطعه ممکن است برندگی گذشته را نداشته باشد. بهتر است تیغ را با استفاده از یک سوهان تیز کنید و سپس مجدداً آن را داخل دستگاه قرار دهید.
  • دلیل دیگر کند بودن چرخ گوشت به طریقه استفاده شما از این دستگاه برمی‌گردد. سعی کنید به‌اندازه ظرفیت دستگاه، گوشت داخل آن بریزید. اگر مقدار زیادی گوشت را به صورت یکجا به خورد چرخ گوشت دهید، دستگاه نمی‌تواند آن حجم از گوشت را چرخ کند و درنتیجه کند عمل می‌کند. همچنین برای چرخ کردن گوشت، آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و سپس در چرخ گوشت بریزید. وجود رگ و چربی در گوشت موجب می‌شود که گوشت در دستگاه گیر کند و دستگاه کند عمل کند. بهتر است برای چرخ کردن پیاز و … از چرخ گوشت استفاده نکنید زیرا باعث کند شدن تیغ دستگاه و کند شدن چرخ گوشت می‌شود.
  • درنهایت هم برای جلوگیری از کندی چرخ گوشت سر دستگاه را باز کنید و با استفاده از آب‌لیمو و روغن زیتون آن را تمیز کنید. اگر گوشت در لوله یا سر دستگاه گیر کرده باشد، بتواند به راحتی از آن خارج شود.

چرا موتور چرخ گوشت جرقه می‌زند؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

جرقه زدن موتور چرخ گوشت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در این موارد برای عیب‌ یابی چرخ گوشت بخش‌های متفاوتی از آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. وجود اتصالی و یا اصطکاک در دستگاه ممکن است چنین حالتی را ایجاد کند. همچنین اورلود موتور، ویبره، رطوبت زیاد و فرسودگی کموتاتور و… می‌تواند از دلایل دیگر جرقه زدن موتور این دستگاه باشد. در این مورد، برای عیب یابی چرخ گوشت و تعمیر آن بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

چرا موتور روشن می‌شود اما اسکرول یا مارپیچ چرخ گوشت نمی‌چرخد؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

موتور دستگاه شما روشن می‌شود اما اسکرول یا مارپیچ آن نمی‌چرخد. در این مورد مشکل ممکن است از دنده مارپیچ، چرخ مارپیچ، پین فنر، چرخ‌دنده اصلی یا شفت چرخ‌دنده باشد. اگر ایراد از چرخ‌دنده مارپیچ است، حتماً ساییده شده است. ساییدگی چرخ‌دنده مارپیچ کاملاً از شکل ظاهری آن پیداست. در صورت مشاهده علائم ساییدگی این بخش را تعویض کنید.

همچنین اگر علائمی از شکستگی و آسیب در پین فنر، شفت موتور و چرخ‌دنده نیز مشاهده کردید، با تعویض این بخش‌ها، مشکلات به وجود آمده پایان می‌یابد.

درنهایت هم اگر دنده مارپیچ سر آرمیچر شکسته یا هرز شده باشد، باید آرمیچر را تعویض کنید. البته در بعضی موارد که مشکل ایجادشده، هنوز چندان حاد نیست، بعضی تراشکاران می‌توانند این بخش را ترمیم کنند.

چرا چرخ گوشت در حین کار کردن صدای بلندی ایجاد می‌کند؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

  • اگر در حین استفاده از چرخ گوشت متوجه شده‌اید که صدای آن بلندتر از میزان همیشگی است. اصلاً نگران نباشید. با دنبال کردن مقاله آموزش تعمیر چرخ گوشت، به راحتی می‌توانید بسیاری از مشکلات و معایب این دستگاه را بیابید و حل کنید.
  • برای رفع مشکل صدای بلند ایجاد شده توسط دستگاه، ابتدا باید جعبه‌دنده آن را باز کنید. اگر گریس موجود در جعبه‌دنده فاسد شده است آن را تعویض کنید. گاهی اوقات ممکن است، متوجه علائمی از فاسدشدن نشوید اما به هر حال بهتر است، گریس را عوض کنید. همچنین گریس موجود در جعبه‌دنده ممکن است در اثر گذشت زمان نشت کرده و خالی شود، بنابراین صدای بلندتری نسبت به حد معمول از دستگاه شنیده خواهد شد.
  • پس از پر کردن گریس نسوز، بهتر است چرخ‌دنده‌های دستگاه را نیز بررسی کنید، اگر چرخ‌دنده‌ها ساییده شده یا شکسته است بهتر است آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تعویض کنید تا از صدای بلند دستگاه خلاص شوید. البته می‌توانید به تراشکار مراجعه کنید تا آج چرخ‌دنده‌ها را برای شما اصلاح کند، اما بهتر است بجای این کار آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها را با چرخ‌دنده جدید جایگزین کنید. اما اگر هیچ‌یک از اجزای جعبه‌دنده، عامل ایجاد این صدای بلند نیستند، برای عیب‌یابی چرخ گوشت باید به بخش‌های دیگری مراجعه کنید.
  • بخش دیگری که برای بررسی صدای بلند چرخ گوشت باید به آن مراجعه شود، موتور دستگاه است. گشاد شدن یاتاقان یا هرز گرد شدن پروانه موتور از دیگر دلایل ایجاد صدای بلند در چرخ گوشت است.

چرا گوشت دور تیغه دستگاه می‌پیچد و خارج نمی‌شود؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

اگر از ابتدای مقاله آموزش تعمیرات چرخ گوشت، مشغول مطالعه هستید، حتماً به یاد درید که در مورداستفاده از چرخ گوشت تذکراتی به کاربران دادیم. این مشکل هم بیشتر مربوط به طریقه استفاده از دستگاه است. همان‌طور که گفته شد، اگر گوشت شما رگ و چربی داشته باشد دستگاه قادر به چرخ کردن آن نیست. درنتیجه این رگ و چربی درون دستگاه گیر می‌کند. اگر تیغ دستگاه تیز نباشد یا واشر پشت محور از بین برود، بین تیغ و شبکه، فاصله هوایی ایجاد می‌شود و باعث پیچیده شدن گوشت به دور تیغه و خارج نشدن آن می‌شود. برای رفع این مشکل فقط کافیست تیغ دستگاه را تیز کنید.

چرا گوشت پس از چرخ شدن کاملاً خشک است؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

خشکی گوشت پس از چرخ شدن به دلیل زیاد بودن اصطکاک در حین عمل چرخ کردن است. منظور از اصطکاک درواقع همان نیروی مقاومتی است که در برابر حرکت اجسام به وجود می‌آید. در مورد چرخ گوشت زیاد بودن این نیروی اصطکاک منجر می‌شود که گوشت نتواند از لوله و تیغه دستگاه عبور کند و چرخ شود. این مورد نیز مثل سایر مواردی که به آن اشاره شد به طریقه استفاده از دستگاه مربوط است و نیازی به عیب یابی چرخ گوشت نیست. فقط کافیست در حین استفاده از دستگاه دقت بیشتری داشته باشید تا مشکلات این‌چنینی برایتان به وجود نیاید.

باید پیش از چرخ کردن گوشت آن را از فریزر خارج کنید و اجازه دهید یخ آن در دمای محیط آب شود. چرخ کردن گوشت منجمد از اساس غلط است و باعث آسیب رسیدن به دستگاه می‌شود. همچنین می‌توانید به منظور کاهش اصطکاک دستگاه، در حین چرخ کردن از روغن خوراکی درون آن استفاده کنید تا عملیات چرخ کردن گوشت به راحتی انجام شود.

چرا دمای چرخ گوشت در حین کار کردن بالا می‌رود؟ برای عیب یابی و تعمیر چه باید کرد؟

مسلماً وقتی موتور یک دستگاه روشن است اندکی گرما تولید می‌کند اما اگر این گرمای تولیدی بیشتر از حد معمول باشد، برای دستگاه خطرآفرین است. اگر متوجه شدید که دستگاه شما در حین کار کردن گرمای زیادی تولید می‌کند، ابتدا فن آن را از لحاظ سالم بودن بررسی کنید. معمولاً وقتی دستگاه روشن است از روزنه‌هایی که برای خروج هوا طراحی‌شده بادی خارج می‌شود که ناشی از کار کردن فن است. اگر این باد خارج نشود، فن دستگاه شما خراب‌شده و موتور بیش از حد گرم می‌شود.

اما گاهی اوقات متوجه می‌شوید که باد از روزنه‌ها خارج می‌شود اما باد خروجی گرم است. اگر باد گرم به همراه بوی سوختگی از دستگاه شما خارج می‌شود به سرعت آن را خاموش کنید و با یک متخصص تماس بگیرید. این مشکل اغلب به دلیل نیم‌سوز شدن موتور است. اگر به‌موقع دستگاه را متوقف کنید، تعمیرکار می‌تواند از سوختن موتور جلوگیری کند.

آموزش استفاده و نگهداری از چرخ گوشت

اگر طریقه استفاده صحیح از این دستگاه را بلد باشید، دیگر نیازی به آموزش تعمیرات چرخ گوشت نیست. چراکه با استفاده صحیح از آن، دستگاه کمتر با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین بهتر است در حین استفاده از چرخ گوشت به برخی توصیه‌ها دقت کنید تا دستگاه شما کمتر دچار مشکل شود.

  • همان‌طور که قبلاً هم به این نکته اشاره شد، بهتر است در حین استفاده از چرخ گوشت، گوشت را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل کنید تا فشار زیادی به موتور دستگاه شما وارد نشود.
  • به‌طور پیوسته از دستگاه استفاده نکنید. در حین کار، آن را خاموش کنید تا استراحت کند. سپس مجدداً راه‌اندازی و استفاده کنید. موتور چرخ گوشت خانگی مانند چرخ گوشت صنعتی پرقدرت نیست که بتواند یکسره کار کند.
  • پس از هر بار استفاده از چرخ گوشت، محفظه داخلی، تیغه، مارپیچ و …را کاملاً شستشو دهید. نباید تکه‌های گوشت درون این بخش‌ها باقی بماند.
  • گاهی اوقات به دلیل چرخ کردن پیاز و سبزی با این دستگاه، آب موجود در آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها به داخل موتور نفوذ می‌کند و باعث سوختن آن می‌شود. همچنین پیاز باعث می‌شود تیغه‌ها زودتر کند شوند. هرچقدر که دستگاه شما کندتر عمل کند، فشار وارده به موتور بیشتر می‌شود و احتمال سوختن آن بالا می‌رود.
  • اگر محفظه چرخ گوشت شما خالی است به‌هیچ‌عنوان آن را روشن نگذارید. روشن کردن چرخ گوشت در این حالت باعث می‌شود، سرعت چرخش بیشتر باشد. درنتیجه دور موتور بالا می‌رود و موجب فشار آمدن به موتور و خرابی زودهنگام آن می‌شود.

نتیجه گیری از آموزش تعمیرات چرخ گوشت

درست است که با تکیه بر آموزش تعمیرات چرخ گوشت می‌توان تعدادی از مشکلات کوچک آن را برطرف کرد. اما درنهایت دستگاه برای رفع ایراد باید به یک متخصص سپرده شود. به همان میزان که باید در نگهداری از چرخ گوشت دقت شود، باید در مورد تعمیرات آن نیز دقت به خرج داد. چراکه تعمیرات غیراصولی، عمر مفید دستگاه را کاهش می‌دهد. ما برای تعمیرات چرخ گوشت مراجعه به نمایندگی های معتبررا پیشنهاد میکنیم .